Nyhetsbrev Q1 2025 - Ett starkare Blekinge tar form

Blekinge fortsätter att växa som en attraktiv destination – året om! Under första kvartalet fokuserar vi på att stärka regionens synlighet genom digitala insatser, evenemang och strategiska samarbeten. Vi lyfter Blekinges unika styrkor, från skärgård och vildmark till världsarv och hållbar turism.

I detta nyhetsbrev får du en inblick i aktuella initiativ som vår testchatbot, deltagandet på ITB Berlin, utvecklingen av platsvarumärket och framstegen inom besöksnäringsstrategin. Dessutom bjuder vi på insikter om gästnattsstatistiken, utbildningsmöjligheter och nya PR- och influencersatsningar.

Håll dig uppdaterad och ta del av de senaste nyheterna – tillsammans bygger vi ett starkare Blekinge!

Personalen på Visit Blekinge
Från vänster: Linda Sjunnesson , Fredrik Jenfjord, Matilda Edvardsson, Kristina Höglund, Lotta Johansson, Malin Olesand och Anna Eriksson.

Blekinge som attraktiv destination - året om!

Under det första kvartalet kommer vi att fortsätta stärka Blekinge som destination och öka kännedom om vårt län i olika digitala insatser. Vi fokuserar på att vara närvarande – always on – året om och öka attraktiviteten även under vår, vinter och höst. Kanalerna vi använder är främst Google och Meta för annonser och kampanjer som rullar mot Sverige och Danmark. Vi har vår webb på svenska, engelska och danska dit vi leder alla våra insatser och där vi kan följa upp och se statistik. I linje med gästnattsstatistiken ser vi även att besökarna till vår webb kommer främst från Sverige, Tyskland, Danmark och Nederländerna och det är utifrån dessa målgrupper vi riktar våra insatser.

Vi lyfter Blekinges unika styrkor som skärgård, vildmark, världsarv och UNESCO men också utifrån besöksnäringsstrategin och arbetet med att certifiera Blekinge som en hållbar destination.

Vi tar del av målgruppsanalyser, följer trender och sökmönster och anpassar webb och innehåll utifrån detta. Nu ser vi ett stort intresse och sök på alla former av boende, vandring och aktiviteter. Vi samlar och lyfter Blekinges alla evenemang, och extra mycket i samband med högtider och lov.

Under året arbetar vi tillsammans med 4 större teman. under feb, mars, april, kommer vi att fokusera på att kommunicera temat Naturens Närhet

I Blekinge kan besökare möta naturen, våren, fisket, kulturen, i lugn och ro. Lyft fram avkoppling nära naturen genom fridfulla skogspromenader, vårvandring, kallbad, yoga och stillhet vid sjöarna, men också pulsen i kulturutbudet och friluftsaktiviteterna som erbjuds. Här finns naturnära boenden och platser där man kan varva ner och ladda om. Under vårens månader får besökarna chans att uppleva den regenerativa kraften i Blekinges landskap, med fokus på hållbara val. 

Februari: Lyft fram Blekinges lokala upplevelser och vintermåltider på äventyren för ett aktivt familjeliv. Här ska ni även lyfta fram skogspromenader, utemat, skidor, vinterfiske och fridfulla övernattningar i lantliga boenden. Besökare kan njuta av tystnaden och friska vinterluften, samtidigt som de tar del av hållbara naturupplevelser. Hur 

  •  Sportlov v8  

  • Vinterfågelskådning  

  • Outdoor cooking  

  • Kallbad 

  • Längdfärdskidor och skridskoåkning 

 

Mars: Kultur och Hantverk i Fokus Visa upp Blekinges hantverkskultur med fokus på lokala konstnärer och kulturarv, arkitektur, kroppkakor och personligheter. En månad för att fira den unika, kreativa blekingska kulturen.  

  • Fiskepremiär  

  • Berättarkraft 

  • 360 Eat Guide, lokal och hållbar mat 

  • Museum för hela familjen 

naturens närhet i Blekinge


 

Digital destinationsutveckling med testchatbot

Vi vill introducera vår nya testchatbot på visitblekinge.se – ett spännande steg i vår satsning på att digitalisera destinationen Blekinge och skapa ett mer användarvänligt och innovativt ekosystem för våra besökare.

Med hjälp av vår utvecklade Chatbot hjälper vi våra användare att hittar rätt information direkt, på ett enkelt och effektivt sätt. Hur kan du bidra? Testa gärna och upptäck möjligheterna. Din input hjälper oss att utveckla ett ännu mer användarvänligt och effektivt verktyg.

Vinsten med Chatboten:

  • Snabb och korrekt information
  • Övertygande resultat
  • Lösningar på tidigare utmaningar, komplexa frågor kan ge anpassade svar

Chatbot


 

Blekinge tar plats på ITB mässan i Berlin

Som en del av arbetet att hållbarhetscertifiera Blekinge genom Green Destination ska projektet ta emot sin första utmärkelse på en av världens största mässa, ITB i Berlin i mars 2025. På plats kommer både Blekinge Arkipelag, Karlskrona kommun och Visit Blekinge tillsammans representera Blekinge. För att ytterligare visa upp och stärka allt det goda som görs i Blekinge just nu och få fler att uppmärksamma Blekinge som en intressant och regenerativ destination, ställer Visit Blekinge ut i Visit Swedens gemensamma monter på ITB.

Läs mer om mässan här - ITB Berlin 2025

Visit Blekinge på ITB-mässan


 

Hållbarhet på menyn – 360°Eat Guide visar vägen!

Visste du att 360°Eat Guide är världens första guide som väger in hållbarhet när de bedömer gastronomi? Här handlar det inte bara om smakupplevelser i toppklass – utan också om respekt för säsonger, lokala råvaror och planetens resurser. 360°Eat Guide har inlett samarbeten med utvalda turistorganisationer i Sverige för att lyfta fram transparenta och hållbara mat- och dryckesupplevelser. Restauranger som tilldelats 1–3 cirklar har genomgått den vanliga utvärderingsprocessen, medan andra verksamheter har granskats mer översiktligt.

Turistorganisationerna har inte varit involverade i bedömningen. I 2024 års utgåva – 360°Eat Guide Sweden 2024 – kvalificerade sig följande restauranger i Blekinge med 1 cirkel: Havsörnen, Astensmåla Mat & Vingård, Restaurang Bette.

Övriga som rekommenderas: Gallo Papa, Vinberga Vinkiosk, Restaurang Blåregn, Restaruang Hiet, Wägga Fisk och Delikatess, Äggaboden, Harknivens, Brygghuset Café och Art, Systrarna Lindqvist, Holje Glassfabrik, Andréns Bageri, Kafé Måsen, Café Mandeltårtan.

Eat guide 360


 

Blekinges platsvarumärke växer – har du använt verktygen än?

För ett halvår sen lanserade vi Blekinges platsvarumärke som ska stötta alla som vill stärka sitt eget och Blekinges varumärke. Det är en hel verktygslåda med informations- och kommunikationsverktyg som kan stötta er när ni vill locka fler besök och medarbetare. Sen lanseringen har över 3000 unika besökare varit inne på blekinge.se och gjort 16 500 interaktioner i form av nedladdningar och vidareklick. Så gör som många andra, in och nyttja verktygen för att stärka ditt eget företag!

Läs mer här - Blekinge.se

Business Blekinge


 

Besöksnäring som specialiseringsområde internationellt

Vi jobbar tillsammans med Business Blekinge för att öka kännedomen om Blekinge utanför Sveriges gränser. Vi har nyligen gjort en nollmätning, och just nu jobbar vi med att ta fram en affärs- och marknadsplan, där besöksnäringen är nominerad som ett av fem specialiseringsområden för fler investeringar och etableringar i länet.

Läs mer här -  Glocal Blekinge

Nästa steg för Blekinge Besöksnäringsstrategi 2030

Framtidens Blekinge är starkt präglat av öppenhet, framåtanda, kreativitet och innovationskraft. Blekinge är 2030 en internationellt erkänd hållbar destination där platsens och människornas bästa är av högsta prioritet. Målet är att Blekinge besöksnäringsstrategi 2030 skapa ett ekosystem där regionala intressenter, kommunerna, kommersiella besöksnäringsaktörer och ideella föreningar drar år samma håll och på så vis gör en gemensam regenerativ utveckling både sett till kapacitet och kvalitet vilket genererar en ökad attraktionskraft för fler att uppleva vår region under årets alla dagar. Nu är arbetet med den reviderade besöksnäringsstrategin i slutfasen. Visit Blekinge och Region Blekinge har tillsammans arbetat igenom revideringen genom workshops, möten, dialoger och remisshantering. Nästa steg för strategin är att Region Fullmäktige under början på 2025 ska ta beslut om strategin ska antas och godkännas.

Besöksnäringsstrategi


 

Inget rekordår för Blekinges gästnätter - men vi är nära!

Ännu kan vi inte fastställa gästnattsstatistiken för 2024, men den preliminära prognosen är att vi kommer landa på ca 1 070 tusen gästnätter totalt. Jämfört med åren före pandemin är detta en stark siffra trots minskning mot 2023 (1 072 tusen). Svenskarna har hållit i plånboken eller prioriterat utlandsresor i större utsträckning, och den svaga kronan som ökade danskars och tyskars intresse 2023 har dämpats något 2024. Trots det ökar antalet utländska gästnätter och de nederländska går mot rekord. Den varma sommaren i Europa och trenden “coolcation” kan antas ligga bakom rekordet. Tyskar och danskar har hittat till Olofström som haft ett riktigt bra år. Även Karlskrona har gått starka 2024 tack vare en ökad utlandsturism och ett ökat intresse från svenskarna, ett relativt unikt scenario då de flesta kommuner i Sverige haft en negativ utveckling svenska gästnätter. Blekinge växer dock i lågsäsong, om än marginellt, så det finns god potential för att slå 2022
års rekord.

Nyhetsbrev


 

Utbildningsbibliotek för Blekinges besöksnäring

Utbilda ditt team enkelt – smarta mallar och tips på ett klick!

Vad sägs om att få konkreta tips så att du och/eller dina medarbetare blir bättre på att fota och filma med mobilen, hur ni bäst utvecklar hemsidan, skärper er närvaro på Tripadvisor, hur ni ska tänka när ni marknadsför er på sociala medier, eller få mallar och tips kring ekonomi? Detta och mycket mer kan ni lära er kostnadsfritt genom vårt utbildningsbibliotek. Här har vi över 60 timmar med inspelade utbildningar och föreläsningar? Logga in (https://www.visitblekinge.se/utbildningar-och-inspiration) redan idag, och fördela uppgifterna mellan kollegorna. Lösen: Blekinge4ever

Utbildningsbibliotek


 

PR och influencersamarbeten

Vi ser stort värde i att andra skriver och uppmärksammar Blekinge. Under året kommer det både nationella och internationella journalister till Blekinge och vi arrangerar gemensam pressresa med Visit Sweden. Ett influencer-samarbete med fortsatt många besök från Danmark, Tyskland och Sverige är också inplanerade under 2025.

Värdskapet och upplevelsen vi kan erbjuda våra journalister och influencer är superviktig och vi vill gärna få med så många som möjligt. Vill du vara med och ta emot besök? Skicka en intresseanmälan till anna@visitblekinge.se

Pressresor


 

Fyll på evenemangskalendern för 2025

Evenemangskalendern är ett utmärkt sätt att lyfta fram och visa upp ditt evenemang eller aktivitet på både din lokala visit-webb, samt på visitblekinge.se. Du lägger själv upp evenemanget i den kommun det ska arrangeras via det lokala evenemangsformuläret. Evenemangskalendern är en av de mest välbesökta sidorna hos visitblekinge.se med tusentals besökare varje vecka. Här kan du läsa mer om hur man lägger in sitt evenemang och syns hos Visit Blekinge.

Evenemangskalender


 

Växla upp inför sommaren – stärkt värdskap ger fler återbesök!

Snart är det dags att för att växla upp och utöka teamet inför sommarens högsäsong. Glöm inte att ta var på värdskapsutbildningen. Korta, fristående filmer som dina kollegor kan genomföra när det passar dem bäst. Med bra bemötande ökar chansen för återbesök och positiva recensioner. Dessutom bidrar det till ett positivt arbetsklimat som skapar stolthet och motivation.

Vi ses och glöm inte tipsa era kollegor om vårt nyhetsbrev!

Hälsningar från teamet på Visit Blekinge