12 maj 2023
Kick-off inför sommaren!
Folkmusikjam, skogsbad, nature gym, virkade gungdjur, musikaler, sillarodd, stadsfestivaler, orgelparty, sommartorg, fiskekurser och brygghäng. Listan goes on and on. Det händer hur mycket som helst i Blekinge under 2023! Detta pratade vi om i tisdags när vi arrangerade vi den årliga kick-offen inför högsäsongen för Blekinges besöksnäring. Denna gång höll vi till på Kreativums snygga konferensvåning och närmare 70 deltog i en bra mix av offentliga aktörer och privata näringen. Vi pratade även om kampanjer, prognos och statistik och utbytte material och information sinsemellan. En näring som brinner av glöd, vilket bland annat kan styrkas med att vi 2022 slog rekord över antal gästnätter.
Vi fick också en sneakpeak av det nya verktyget för mognadsanalys som kommer släppas i maj-juni. Det är ett stöd som ska hjälpa företagen att se potential och hitta individuella möjligheter för avancering, liksom motivera en höjning av lägstanivå i hela branschen. För främjandesystemet ger verktyget möjligheter till analys och jämförelser, temperaturmätning av näringen, och förståelse för vilka kunskaps- och kompetenshöjande insatser som efterfrågas.
En annan punkt på agendan var revideringen av besöksnäringsstrategin som är ett viktigt arbete där både företagens och främjandesystemets tankar och engagemang är avgörande. Resultatet väntas stå klar i slutet av året.
Stort tack till alla som deltog med stort engagemang!
15 februari 2023
Att sälja paket för svenska och utländska marknaden
Idag har vi genomfört två matnyttiga digitala föreläsningar om hur du paketerar för den svenska och utländska marknaden. Proffsiga @sveciatravels med över 20 års erfarenhet gav ovärderliga tips och inspiration till hur du lyckas i denna djungel. Våra egna företag @paddelkompaniet och @kronolaxfisket bidrog också med fina konkreta råd och tips.
Några av alla lärdomar från dagen är;
- Titta på hur olika arrangörer och agenter säljer sina paket - vilket språk används, längd på paket, bildval osv.
- Samarbete är nyckeln! Jobba ihop med andra branschkollegor, tänk destinationsperspektiv
- Tänk långsiktigt och ha tålamod - det tar tid att arbeta upp bra paket men det är väl värt det.
- Sälj inte det du vill sälja, sälj det som din besökare vill köpa.
- Börja på den svenska markanden, och växla sedan upp.
- Inget är kostnadsfritt när du jobbar med arrangörer - vissa tar provision, andra tar avgifter för service/medlem/annonsering. Men kom ihåg att inte bara ett köp är en konvertering - du får även marknadsföring, vilket kan leda till fler besök på sikt.
Missade du tillfället, maila lotta@visitblekinge.se så kan du få inspelningen i efterhand.
Och MISSA nu inte följande aktiviteter på ämnet: testpitcha dina paket, prova paketen för tyska markanden, föredrag om ekonomi samt digital match-making med researrangörer.
13 februari 2023
Kampanjer, besöksnäringsstrategi och varumärkesarbete
Idag körde vi årets första branschmöte i projektet. Tack till alla 40-tal deltagare från både offentliga och privata besöksnäringen som kom till @bth_blekingetekniskahogskola i Karlshamn för att prova på ny teknik, nätverka, bli uppdaterade om Visit Blekinges marknadsföringsarbete liksom de pågående arbetena kring Blekinges varumärkespositionering och revidering av besöksnäringsstrategin. Givetvis kommer både offentliga sidan och den privata näringen bli mer inkluderade längs vägen i dessa arbeten.
Som vanligt ett stort engagemang bland deltagarna, med inspirerande samtal och reflektioner. Tack för att ni gör Blekinge till en ännu bättre plats!
15 november 2022
För bättre gästupplevelser, hållbarhetsfokus och engagemang
Den senaste genomförda insatsen bestod av Swedish Welcome-metoden där 11 besöksnäringsföretag signade upp sig för att få en unik nulägesanalys och konkret handlingsplan för hur de kan uppnå bättre gästupplevelser, hållbarhetsfokus och engagemang.
Insatsen inleddes med ett oanmält gästbesök ute i respektive verksamhet under sommaren. Steg två var ett uppföljningsmöte där den seniora rådgivaren Kim Ross fick en kompletterande rundtur, som ledde till feedback och idéer för att stärka företagets gästupplevelse liksom konkreta tips på hur företagaren kan fördjupa och kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Därefter fick företagen varsin skräddarsydd handlingsplan med 100 aspekter som passar respektive företags ambitioner och mål. Avslutningsvis anordnades en återträff för deltagarna där de delade med sig av sina erfarenheter och inspirerades av varandra. Här fick företagen även ta emot sin certifiering för sitt deltagande. Och för att nyttja den kompetens som metoden besitter, anordnades även en öppen träff för hela Blekinges besöksnäring för att inspirera fler att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Här presenterade Kim Ross många konkreta exempel på hur företagen bör tänka med allt från miljövänliga alternativ, ekonomiska genvägar och samtidigt hur de exempelvis kan stötta det lokala samhället eller bli mer tillgänglighetsanpassad.
Följande företag deltog i Swedish Welcome-insatsen i projektet CoTourism: Hälleviks camping o logi AB, B&B Villa Orion, Ljuvadal Camping, Halens Camping och Stugby AB, Mjällbyhus AB, Björketorps Gård, Hanö Dyk & Ribcharter, Hotell Villa Vesta Ronneby AB, Tärnö Kroken AB, Aspö Lotstorn AB samt Barnens gård. På den avslutande nätverskträffen deltog närmare 40 personer från både privata näringen och offentliga sektorn för att inspireras och motiveras till fortsatt hållbarhetsarbete.
Läs om Swedish Welcome och de 550+ företagen som deltagit på swedishwelcome.se
23 september 2022
Ny utbildning: Webbakuten
Varför är det viktigt att ha en bra hemsida? Räcker det inte med Facebook?
Det är jättebra om ditt företag finns på Facebook för då kan du kommunicera smartare och oftare med dina kunder och potentiella kunder. På sikt kan du bygga en skara trogna följare som i sin tur tipsar sina vänner om ditt företag. Men ersätter det en hemsida?
Här är några anledningar till att en hemsida är ett viktigt komplement:
- Facebook ser ut som Facebook och det är svårt att ge dina kunder känslan av ditt företag. Med en hemsida ger du en tydligare bild av vad ditt företag erbjuder för dina kunder.
- Få ut viktig information om ditt företag som inte snabbt försvinner i ett flöde.
- Har du en hemsida kan du se vilka sidor som är mest besökta och var det spenderas mycket tid på.
- Nå flera besökare. "Alla" googlar, man alla är inte på Facebook.
- När du söker på Google efter företag får du oftast tillgång till många nyttiga länkar via hemsidan som hjälper kunden att komma rätt
Och kom ihåg, en hemsida behöver inte vara superavancerad, kosta en massa pengar eller kräva tonvis med underhåll. Detta pratar vi mer om på den kostnadsfria utbildningen "Webbakuten" den 18 och 25 oktober. Du har även möjlighet att få individuell rådgivning från proffsen på den digitala byrån GetSocial.
12 september 2022
Branschträff om sommaren och vägen framåt
Närmare 50 personer deltog under måndagens branschträff för Blekinges besöksnäring som utspelade sig på Äggaboden i Ronneby. På plats fanns många logi-, mat- och upplevelseföretag och även offentliga aktörer från kommunerna och regionen som jobbar med turism-och besöksnäringsfrågor.
Ett hett ämne på agendan var sommaren som gått och hur företagen upplevde den. Röster vittnade om en minnesvärd, intensiv och arbetsam säsong, andra kallade den ”ett normalt år” eller ordinärt. Bland framgångarna nämndes återkomsten av de utländska gästerna - både de privata besökarna och samarbeten med utländska företag. Exempel på lyckade satsningar har varit kring musikkvällar, kajakleder, trädgårdsafé, historiska och arkeologiska fynd, tematiserade guidningar likväl som marknadsföring och influencers-samarbeten. Bland sommarens utmaningar nämndes elpriser, torka och kallt vatten. Många vittnade också om personalbrist och att hinna med, många av företagen är förhållandevis små och får slita med allt från högt till lågt. Man trycker även på vikten av marknadsföring och att det är svårt att på företagsnivå få till det på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. Här kan du se hur företagen svarade kring bla. dessa frågor.
Visit Blekinge pratade om de nationella kampanjer som de kört, så som bla. med 800 000 digitala exponeringar och över 7000 länkklick in till kampanjsidan. Satsningar har även gjorts internationellt mot Blekinges största utlandsmarknader Tyskland, Danmark och Nederländerna. Mellan mars till september i år har Visit Blekinge roddat med 10 journalister och influensers som genererat innehåll och artiklar till nischade magasin, dagspress och sociala medier. Så många som 42 företag i besöksnäringen har stått värdar för besöken. Materialet når ut till 700 000 läsare i dagspress och magasin, 150 000 bloggläsare samt 570 000 unika besökare per månad i digitala magasin. Kampanjer och aktiviteter framåt lyftes också, kopplade till olika teman så som gårdsbutiker, höstlov, jullov och nyår.
Vi tittade vidare på statistik för branschen och prognosen framåt. Vi har inte siffrorna klara för hela sommaren, men prognosen visar på goda resultat för Blekinge. Än så länge kan vi se på den första delen av året. Jan-maj 2022 nådde vi det bästa resultatet någonsin i kommersiella gästnätter. Att vi även utanför sommarmånaderna fyller bäddarna är mycket positivt. År 2021 var för övrigt det tredje bästa året sett till kommersiella gästnätter sen vi började mäta, trots en mycket trög start under årets första månader. I oktober kommer Visit Blekinge sammanställa siffrorna för just sommaren.
Det finns flera faktorer som påverkar hur näringen mår så som exempelvis passtillgång, flygstrejk, krig i Ukraina, eskalerade priser, återvändandet av internationell marknad och en svag svensk krona. Det internationella intresset för Sverige som turistland ökar stadigt, likväl som svenskarna turisters intresse. Google sökningar visar på ökningar med 40 respektive 50 procent. Här är några av de trender vi ser framåt:
- Svenskarna kommer fortsätta att resa och med en förutspådd fortsatt svag krona blir det dyrare att ta sig utomlands, vilket leder till att svenskar kommer fortsätta resa i Sverige i stor utsträckning.
- Eskalerande levnadspriser kommer påverka hur mycket som spenderas på semestern i form av aktiviteter och mat och dryck. Naturturism som då inte nödvändigtvis kostar multum utan är friare att uppleva skulle kunna öka än mer bland den svenska målgruppen.
- Den svaga kronan gör det samtidigt billigare för utländska turister att besöka Sverige, och med tanke på vårt geografiska läge gentemot Europa kan vi komma att se ökade totala volymer av bla bubblarna Schweiz och Nederländerna.
- Den utländska marknaden är en nyckelfaktor här, då de kommer att ha råd att betala i högre utsträckning än svenskarna på sin svemester.
- Ökade volymer innebär dock inte en högre turistekonomisk omsättning per automatik. Det ställer högre krav på näringen då mer människor innebär högre arbetsbelastning och hållbarhetsfokus.
- Avslutningsvis pratade vi om hur besöksnäringsföretag och främjandeaktörer på sikt ska jobba tillsammans för en mer hållbar turism där både företagen och Blekinge som besöksdestination kan utvecklas och frodas. Många betonar vikten av marknadsföring och samverkan. Man vill även få stöd med paketförsäljning och utbildning etc.
När det gäller utbildning kan just CoTourism vara till hjälp. Sedan 1,5 år tillbaka har 17 insatser gjorts med över 600 deltagare ur besöksnäringen. Över 70 timmar inspiration och utbildning inom hållbar paketering, marknadsföring och digitalisering har genomförts. 80% av insatserna har spelats in och detta kan företagen fortfarande få tillgång till. Projektet fortsätter ett år till och flera kostnadsfria insatser är inplanerade, så som en kartläggning av nationella och internationella försäljningsaktörer. En annan insats är digitalisering av en metod för mognadsanalys som både kan stötta företagens egen möjliga förflyttning liksom fungera som temperaturmätare för främjandesystemet för hur näringen mår och ge en ögonblicksbild över vilka stöd som företagen efterfrågar.
Avslutningsvis pratade vi om hur besöksnäringsföretag och främjandeaktörer på sikt ska jobba tillsammans för en mer hållbar turism där både företagen och Blekinge som besöksdestination kan utvecklas och frodas. Många betonar vikten av marknadsföring och samverkan. Man vill även få stöd med paketförsäljning och utbildning etc.
17 augusti 2022
Visit Halland: Hållbar utveckling inom Naturturism
Visit Halland har tagit fram en kunskapsserie särskilt för naturturismföretagare, något som passar och är efterfrågat av flera av er. Se dem här:
https://foretag.visithalland.com/eu-projekt/naturturismprojekt/
15 juli 2022
Insats mot mer attraktiva produkter
Under ett halvår med start i september 2021 genomförde vi ett kurspaket med föreläsningar, workshops och samarbeten med riktlinjer och verktyg för hur du i praktiken skapar bättre och mer hållbara erbjudanden. Det var Svensk Destinationsutveckling som vann upphandlingen och genomförde en affärs- och produktutvecklingsprocess med besökarnas efterfrågan i fokus. Med hjälp av digitala verktyg har en serie workshops genomförts där företagen har kunnat ta del av nya kunskaper. Genom att använda sig av verktyg på ett metodiskt sätt har deltagarna kunnat utveckla högre kompetens och riktigt vassa produkter. Följande delar genomfördes och flera av dem är inspelade. Var du inte med - kan du fortfarande ta del av föreläsningarna och verktygen. Kontakta lotta@visitblekinge.se
- Kick-off Utmaningar och styrkor. Föreläsning om den svenske resenären och hemestertrenden [inspelad]
- Hållbarhet Föreläsning: För effekt på naturen, samhället och plånbok. WS - synliggör/nyttja ditt hållbarhetsarbete. [inspelad]
- Marknadsföring - Föreläsning: Locka naturälskande besökare och stärk din digitala närvaro. [inspelad]
- Mobile labs Omsätt ny kunskap i praktiken. Vässa din produkt och marknadsföring. WS + individuell coachning.
I arbetet har stor vikt lagts på:
Målgrupper och Marknader med fokus både på svenska och utländska besökare och hur man lockar dem.
Marknadsföring, försäljning och digital närvaro där det handlar om sökord, kanaler och genvägar till de digitala kunderna.
Hållbarhet i praktiken där vi tog ner begreppen på verksamhetsnivå och arbetade med konkreta tips för att enkelt komma igång med hållbarhetsarbetet. Självklart med utgångspunkt i Agenda 2030, utan att krångla till det i onödan.
Mobile Labs där deltagarna tar sin produktidé på en kort resa på tre timmar där de sedan kan presentera en färdig framtida succé i ett visuellt produktblad som är redo att testas på marknaden.
Marknadstest där experter ger feedback på justeringar som behöver göras för att säkerställa att produkten blir en succé.
Individuell Coachning där deltagarna coachas jordnära kring faktiska respektive verksamheter utifrån deras behov och önskemål.
Självklart har Svensk Destinationsutveckling även mätt och följt upp, och resultatet visar på en fantastisk utveckling som ligger en bra bit över snittet i jämförelse med liknande destinationer! Så en stor applåd till er alla som varit med i processen! Ni har bidragit med stort engagemang och delaktighet. Och en av er kommenterade processen så här enkelt: ”Väldigt tidseffektivt o givande. Hurra va bra!”